Terug na twee weken ‘modderen’

Het is zondagmorgen en ik wil voor de tweede keer mijn hartritme gaan testen. Woensdag kende een geslaagde test. Mijn hartritme was uitstekend. Ik wilde twee blokjes van twee kilometer op tempo lopen en daarna nog twee kilometer uitlopen. Ik ken mijn hartslag goed genoeg om te weten hoe het zich moet houden. Dus vanmorgen de tweede test in het herwinnen van vertrouwen. Ik wilde wat langzamer van start gaan dan woensdag, dat was mijn enige doel. Met enige reserve liep ik de eerste kilometer in 5.17, het ging lekker en ik besloot om de tweede kilometer wat harder te gaan. Dus ik voerde mijn tempo ietsje op. Richting dijk zag ik mensen voor mij lopen en niets is mooier dan mensen inhalen. Ik zag dat het goed ging en bedacht dat ik wel weer eens een 25-er kon gaan lopen in mijn doel om binnen afzienbare tijd de 25 minutenbarriére op de vijf kilometer te slechten. Om het dijkje op te lopen kostte me een paar seconden extra, maar daarna gaf ik gas. Ietsje rechterop lopen en mijn benen net iets hoger optillen. De derde kilometer ging dus ietsje langzamer en ik wilde kijken of ik de afsluitende twee kilometer rond de vijf minuten per kilometer kon lopen. Kilometer vier ging net boven de vijf minuten en de slotkilometer net er onder. Eindtijd 25.47, slechts vijf seconden langzamer dan mijn snelste vijf kiometer. Ik jog de laatste anderhalve kilometer, zeer nieuwsgierig naar de data van mijn hartritme. Als ik thuis ben laad ik de data op de computer en zie tot mijn tevredenheid dat mijn hart zich uitstekend heeft gehouden. Mooie strakke lijn, dus helemaal goed. Het is de tweede stap naar herstel van vertrouwen. Na twee weken ‘modderen’ ben ik weer helemaal terug. In maart moet ik nog wat testen gaan doen om te kijken hoe mijn hart zich houdt tijdens een echo en een fietstest met als afsluiting een gesprek met de cardioloog. Dus dan moet ik weer helemaal terug zijn. Ik herinner me nog een opmerking die ik vorige week hoorde over dat hartfibrilleren vaker voorkomt bij een sporthart. Maar goed, ik ga de komende tijd op zoek naar nieuwe records zoals de 5 kilometer binnen 25 minuten, zes binnen een half uur en acht in 41 minuten. Als me dat gaat lukken dan zit ik dicht tegen de vijftig aan op de tien kilometer. Met redelijke tevredenheid denk ik toch terug aan de Acht van Apeldoorn, vooral omdat ik behoorlijk voorin ben geëindigd! En dat smaakt naar meer… 8apeldoorn

Een gedachte over “Terug na twee weken ‘modderen’

Plaats een reactie