When you run you have to feel the pain

‘En nog even een rondje op de mountainbike rondom de Wythmenerplas en dan naar huis’, zei ik gisteravond na de clinic met de marathontoppers. ‘Heb je daar nog energie voor’, vroeg mijn loopmaatje Wimke van der Vaart terwijl ze op de fiets stapte om ook naar huis te gaan. Want wat was het zwaar om de clinic te doen met Wilson Kipsang en Geoffrey Mutai. Zwaar en vooral boeiend. En ja het is zo wat Mutai zei: ‘When you run you have to feel the pain.’  Zo’n honderd hardlopers hingen, net als ik, aan de lippen van deze twee marathongiganten. Wat eten de mannen, hoe trainen ze en vooral hoe hard lopen ze nou eigenlijk. En hoe hard het gaat lieten ze zien. Ze zijn het zuchtje wind dat je voelt als ze je inhalen tijdens de halve marathon. Lichtvoetig en bijzonder snel. Voor de liefhebber is het genieten. Na een uitgebreide introductie en een aantal vragen werd het tijd voor het echte werk: hardlopen. Eerst tweehonderdjes, vierhonderjes lopen. Dit soort trainingen doen de mannen regelmatig. En hard ging het met topsnelheden rond de twintig kilometer per uur. Van sprinten word je simpelweg sneller. De tweede sessie werd getraind op techniek. Lopen op de voor- en middenvoet, tempo rond 180 stappen per minuut en core stability. Eerst kijken met je maatje hoe je loopt en inderdaad, hoe sneller ik loop des te meer ga ik op mijn middenvoet ga lopen. Dat ziet er dus goed uit. Aan de stabiliteit kan ik nog wel wat oefening gebruiken, blijkt. De derde sessie is rondjes rennen met Wilson Kipsang. Eigenlijk moet je niet meelopen, maar vol verwondering staan kijken.Het waren uiteindelijk vier zware kilometers als voorbereiding op zaterdag. De komende twee dagen de benen maar wat extra rust geven om zaterdag om 20.15 uur gemotiveerd aan de start te staan. Nog even naar het weer kijken voor zaterdagavond en het ziet er goed uit. De temperatuur zakt naar een graad of zestien. Een tikkeltje aan de warme kant, dus maar lichtgekleed van start. Ik kijk naar al het publiek dat langs de kant staat: heerlijk!

WP_20150610_014

Een gedachte over “When you run you have to feel the pain

Plaats een reactie